Jasne, od chęci i w miarę realistycznej analizy swoich możliwość - może to być nawet rodzaj analizy SWOT, wszak agroturystyka to co raz rzadziej (albo i wcale) jedynie sezonowe działania, ma już być narzędzie generowania dochodów przez cały rok.
Istotne też, czy mamy na to siły i osoby pomocne do prac, bo trzeba liczyć się z tym, ze przy gospodarstwie agroturystycznym trzeba się krzątać cały dzień.
Zakładając optymistycznie, że nie musi być jeszcze koniunktury na usługi agroturystyczne w miejscu, gdzie stworzylibyśmy odpowiednią bazę, ale że koniunkturę tworzymy my sami - dokonajmy najpierw swego rodzaju inwentaryzacji nieruchomości i ludzkich zasobów. Dodatkowo, jakimi usługami byśmy chcieli się zajmować oprócz zapewnienia przytulnej bazy noclegowej.
Pomyślmy też o najbliższym i nieco dalszym otoczeniu gospodarstwa - w aspekcie krajoznawczym i na przykład historycznym.
Układając plan miejmy na uwadze podmioty, które mogłyby współpracować z naszą agroturystyką i to można wziąć pod uwagę między innymi:
- firmy transportowe;
- hurtownie;
- organizacje pozarządowe;
- instytucja zajmujące się krzewieniem turystyki i krajoznawstwa na twoim terenie (na przykład punkty informacji turystycznej lub biura parków krajobrazowych);
- terapeutów;
- właścicieli stadnin (jeśli sam nie zamierzasz takiej założyć);
- placówki kultury;
- lokalnych rękodzielników.
Finansowanie lub dofinansowanie
Zanim zaczniesz oficjalnie i będziesz miał gotowy biznes-plan i pomysł na prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego, zastanów się nad dodatkowymi źródłami finansowania. Od tego bowiem zależy, czy będziesz odprowadzał podatek. Działalność agroturystyczna nie podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, a rolnik ją wykonujący nie jest przedsiębiorcą. Jednakowoż wszystko do czasu - są gospodarstwa agroturystyczne, które prowadzą pełną gastronomię, mają też więcej niż 5 pokojów. Tu już w grę wchodzą podatki i warto w tym względzie jest poradzić się specjalistów, choćby z lokalnego ośrodka doradztwa rolniczego.
Biznes-plan
Najlepiej wyjdź z założenia (i coraz rzadziej się inaczej zakłada), że twoje gospodarstwo agroturystyczne nie będzie jedynie dodatkowym źródłem twoich dochodów i sporządź prawdziwy biznes-plan. Nie przejmuj się ewentualną konkurencją na swoim terenie - w tej dziedzinie sąsiedzi nierzadko bywają pomocni. Przykładem może być choćby mazowieckie i tamtejsze gospodarstwa agroturystyczne, np. http://www.konstantow.pl/
I miej na uwadze to, że właśnie ty tworzysz koniunkturę.