Przekładnie pasowe to niezbędny element przenoszenia ruchu, który jest wykorzystywany w bardzo wielu maszynach przemysłowych oraz innych urządzeniach. Są stosowane w prostych oraz bardzo złożonych konstrukcjach. Niezbędną częścią takich przekładni są pasy napędowe, w tym pasy klinowe.
Wbrew pozorom, tego typu pasy są stosunkowo złożone pod względem konstrukcyjnym. Ich przekrój poprzeczny ma kształt trapezu, który zapewnia wysoką wartość siły tarcia przy niedużym napięciu wstępnym pasa. Konkretne przeznaczenie pasów klinowych jest uzależnione przede wszystkim od ich typu. Na rynku można znaleźć wiele różnych rodzajów pasów tego typu, na przykład pasy okryte i ze ściętymi bokami.
Pasy klinowe okryte i ze ściętymi bokami
Pasy ze ściętymi bokami charakteryzują się niewielkim poślizgiem. Wyróżnia je także wyższa wartość przenoszonej mocy niż w przypadku zastosowania pasów okrytych o podobnych wymiarach.
Pasy z uzębieniem
Dosyć często pasy klinowe są wyposażone w zewnętrzne lub wewnętrzne uzębienie. Nie przenosi ono obciążeń, ale zwiększa elastyczność powierzchni bocznych pasa. Jednocześnie podnosi wytrzymałość materiału przez zmniejszanie tarcia wewnętrznego w warstwie ściskanej. Pasy wyposażone w uzębienie lepiej przylegają do bocznych powierzchni rowka oraz mogą pracować z mniejszymi kątami opasania.
Pasy zespolone
Takie pasy powstają na zasadzie połączenia dwóch lub kilku pasów klinowych przez ich wspólną elastyczną taśmę. Łączy się pasy tej samej wielkości i długości. Pasy zespolone umożliwiają przeniesienie wyższych mocy niż pasy normalnoprofilowe i stosowanie mniejszych kół pasowych. Takie rozwiązanie jest bardzo często wykorzystywane w pojazdach roboczych do przenoszenia mocy silnika spalinowego na rozruszniki, prądnice, wentylatory, pompy wodne i inne.
Pasy normalnoprofilowe
Są powszechnie stosowane w napędach przemysłowych maszyn energetycznych, na przykład sprężarek i pomp. Używa się ich także do maszyn technologicznych m.in. szlifierek, tokarek.
Pasy zamknięte i otwarte
Pasy klinowe są produkowane jako otwarte lub zamknięte. Te pierwsze wykorzystuje się głównie tam, gdzie zabudowa uniemożliwia zamontowanie pasa zamkniętego lub długość pasa jest nietypowa i nie można wybrać rozwiązania standardowego.
Pasy wieloklinowe
Łączą zalety pasów klinowych i płaskich. Wykorzystywane są gównie w przekładniach napędowych osprzętu pojazdów ciężarowych. Używane są także w urządzenia AGD, ponieważ ich budowa pozwala na przenoszenie dużych mocy z wysokimi prędkościami.
Ciekawą propozycję pasów klinowych ma sklep internetowe EBMiA.pl.