?Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką? ? powiedział Bill Gates. Naukę programowania powinno się zaczynać już od wczesnego dzieciństwa. Tak robi cała Europa. Czas na Polskę?
Żyjemy w czasach, w których komputery zdominowały prawie każdą dziedzinę życia człowieka, a technologie cyfrowe wciąż rozwijają się w zawrotnym tempie. Programowanie stało się dziś umiejętnością o kluczowym znaczeniu.
Programowanie to trzeci język
W polskich szkołach podstawowych dzieci na zajęcia komputerowe uczęszczają już od pierwszej klasy. Dzięki tym lekcjom oraz edukacji medialnej wplecionej w programy innych przedmiotów, uczą się posługiwać nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, wyszukiwać informacje i z nich korzystać. To jednak za mało. W ramach zajęć informatycznych szkoła powinna kształtować znacznie szersze umiejętności, obejmujące myślenie algorytmiczne, programowanie, aktywne stosowanie osiągnięć myśli ludzkiej do rozwiązywania rzeczywistych problemów. Uczniowie powinni być przygotowani nie tylko do biernego korzystania z najnowszych technologii. Muszą wiedzieć, jak je zmieniać, tworzyć i rozwijać. Język programowania dla współczesnego człowieka staje się trzecim językiem (oprócz języka ojczystego i języka obcego), w którym może się on porozumiewać z innymi ludźmi oraz komunikować z maszynami. Językiem, który każdy człowiek powinien znać przynajmniej na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Im wcześniej rozpoczyna się edukację w zakresie podstaw programowania ? tym lepsze uzyskuje się efekty.
Brytyjczycy i Estończycy programują od dziecka
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla polskich szkół wprowadza algorytmiczne podejście do rozwiązywania problemów dopiero w gimnazjum, przy czym ? języki programowania wykorzystuje się w tym celu dopiero w szkole ponadgimnazjalnej. I prawdopodobnie dlatego, wśród 30 państw Europy, umiejętność programowania ludzi w wieku od 16 do 24 lat ? plasują Polskę dopiero na 22 pozycji (według danych opublikowanych przez eurostat).
Najlepiej sytuacja wygląda w Wielkiej Brytanii czy Estonii. W tych krajach już siedmiolatki uczą się obowiązkowo języka programowania, równocześnie z nauką czytania i pisania. Według raportu EACEA Kluczowe dane o kształceniu i innowacjach z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach w Europie, rozwój programowania w szkole podstawowej uwzględniony jest jeszcze tylko w Grecji i na Węgrzech. Inne kraje ? podobnie jak i Polska ? programowanie dla najmłodszych wprowadzają w ramach zajęć nadobowiązkowych. Są jednak pozytywne wyjątki.
Rzeszów wyjątkiem stoi?
Szkoła Podstawowa nr 8 w Rzeszowie dorównuje pod względem nauki programowania najlepszym światowym wzorcom. - Od ponad 20 lat na zajęciach kółek komputerowych uczymy dzieci elementów programowania, zarówno na pierwszym, jak i drugim etapie edukacyjnym. Dzieci poznają język LOGO, budują schematy blokowe w programie ELI, konstruują programy komputerowe w języku Scratch i Baltie ? wyjaśnia Maria Jerzak, która prowadzi zajęcia z informatyki w Szkole Podstawowej nr 8 w Rzeszowie.
Środowiska programistyczne stworzone specjalnie dla najmłodszych pozwalają na programowanie wizualne. Zamiast pisania poleceń ? program układa się z elementów przypominających klocki czy puzzle?i. Programowanie w tych środowiskach nie wymaga zaawansowanej wiedzy matematycznej i przynosi natychmiastowe efekty. Uczniowie mogą swobodnie eksperymentować i od razu oglądać rezultaty zmian, jakich dokonali, dlatego bardzo lubią takie lekcje.
Zajęcia prowadzone są przeważnie metodą projektu, a konkursy programistyczne ? dodatkowo motywują uczniów do pracy. Szkoła ma już na swoim koncie pierwsze sukcesy. W tym roku w Międzynarodowym Konkursie Dla Młodych Programistów Baltie, weźmie udział jeden z jej uczniów.
Finał 6 i 7 czerwca w WSIiZ
- W etapie wojewódzkim wzięło udział 649 uczniów z polskich szkół podstawowych, w dziewięciu województwach. Uczniowie z Podkarpacia stanowili 7, 7 % zawodników, z czego 34 % to uczniowie SP8 w Rzeszowie. Pięciu naszych uczniów znalazło się w dziesiątce najlepszych zawodników na tym etapie, a najmłodszy z nich ? Szymon Paja z klasy 4 awansował aż do etapu międzynarodowego, gdzie jest jednym z dwóch czwartoklasistów w swojej kategorii - cieszy się Maria Jerzak. Międzynarodowy finał tego konkursu odbędzie się w roku 2014 w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. - Z własnych doświadczeń zawodowych oraz naukowych wiem, że Polska i nasi programiści są postrzegani jako bardzo wysocy specjaliści w dziedzinie programowania. Nieprzypadkowo ciągle słyszymy o sukcesach naszych uczniów i studentów w wielu światowych konkursach programistycznych, jak np. ImagineCup firmy Microsoft czy Akademickie Mistrzostwa Świata w Programowaniu. Moim zdaniem warto postawić na wcześniejsze kształcenie umiejętności logicznego myślenia i programowania od pierwszych klas szkoły podstawowej. Dlatego przekonałem władze WSIiZ w Rzeszowie, że warto zorganizować konkurs kultywujący naukę programowania od szkoły podstawowej, poprzez szkołę gimnazjalną i ponadgimnazjalną, a na studiach skończywszy ? wyjaśnia dr inż. Wiesław Paja z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Środowisko programistyczne Baltie jest jednym z najlepszych, jakie mają do dyspozycji młodzi programiści. Umożliwia ono nauką programowania już w wieku 7 lat. Programowanie nie kojarzy się dzieciom z tajemniczymi znaczkami pojawiającymi się na ekranie, ale związane jest raczej z samym rozwiązaniem konkretnego problemu. Postać Baltiego wykonuje polecenia ucznia bez użycia języka programowania lecz z zastosowaniem odpowiednio dobranych symboli graficznych. W ten sposób, programowanie aktywności Baltiego jest bardzo podobne do gry komputerowej, co powoduje, że uczeń się nie nudzi, a raczej trudno go oderwać od komputera. Wraz ze wzrostem ucznia wzrasta również poziom trudności w Baltie, pojawiają się nowe możliwości operacyjne, a na końcu również możliwość użycia konkretnego języka programowania. Środowiska tego typu umożliwiają naukę od szkoły podstawowej, poprzez gimnazjum i szkołę ponadgimnazjalną, a kończąc nawet na poziomie studiów wyższych.
Te dzieci lepiej sobie radzą
Nauka programowania rozwija kreatywne myślenie, doskonali umiejętności analityczne, sprzyja rozwojowi intelektualnemu. Uczniowie pisząc programy ? przede wszystkim dobrze się bawią, pracując w grupie ? rozwijają kompetencje społeczne; ze względu na łatwość osiągnięcia w tej dziedzinie sukcesu ?zwiększają poczucie własnej wartości. Nauka programowania pozwala dzieciom odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii, uczy kreatywnego rozwiązywania problemów.
Umiejętność programowania zapewnia dzieciom lepszy start na kolejnych etapach edukacji, a zapotrzebowanie na programistów w dobrze płatnych sektorach gospodarki, pozwoli im w przyszłości zdobyć ciekawy i zapewniający stabilność materialną zawód.
Specjaliści zgodnie podkreślają, że nauka programowania od najmłodszych lat jest istotna nie tylko dla dzieci, które będą w przyszłości programistami. Zachęcają rodziców, by wysyłali swoje dzieci na kursy programowania czy zapisywali je na zajęcia z informatyki. Będzie to z pewnością dobrze wykorzystany czas, który będzie owocował przez całe życie.
Ma 10 lat, jest programistą i będzie walczył o tytuł międzynarodowego mistrza programowania!
Szymon Paja, jako jedyny z Rzeszowa, zakwalifikował się do finału Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Programistów Baltie. W tym roku finał tych prestiżowych zmagań informatycznych odbędzie się w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. 6 i 7 czerwca do Rzeszowa przyjedzie 250 młodych programistów z kilku krajów Europy.
Szymon jest uczniem Szkoły Podstawowej nr 8 w Rzeszowie. - W etapie wojewódzkim konkursu wzięło udział 649 uczniów z polskich szkół podstawowych, w dziewięciu województwach. Uczniowie z Podkarpacia stanowili 7, 7 % zawodników, z czego 34 % to uczniowie SP8 w Rzeszowie. Pięciu naszych uczniów znalazło się w dziesiątce najlepszych zawodników na tym etapie, a najmłodszy z nich ? Szymon Paja z klasy 4 awansował aż do etapu międzynarodowego, gdzie jest jednym z dwóch czwartoklasistów w swojej kategorii - cieszy się Maria Jerzak, która prowadzi zajęcia z informatyki w Szkole Podstawowej nr 8 w Rzeszowie.
Aby móc dziś osiągać takie efekty, szkoła od dawna prowadzi intensywne działania na rzecz kształcenia w dziedzinie informatyki. - Od ponad 20 lat na zajęciach kółek komputerowych uczymy dzieci elementów programowania, zarówno na pierwszym, jak i drugim etapie edukacyjnym. Dzieci poznają język LOGO, budują schematy blokowe w programie ELI, konstruują programy komputerowe w języku Scratch i Baltie ? wyjaśnia Maria Jerzak.
Jak uważa, naukę programowania powinno się zaczynać już od wczesnego dzieciństwa. Tak robi cała Europa. - Żyjemy w czasach, w których komputery zdominowały prawie każdą dziedzinę życia człowieka, a technologie cyfrowe wciąż rozwijają się w zawrotnym tempie. Programowanie stało się dziś umiejętnością o kluczowym znaczeniu ? dodaje Maria Jerzak.
Specjalne oprogramowanie dla najmłodszych
Środowiska programistyczne stworzone specjalnie dla najmłodszych pozwalają na programowanie wizualne. Zamiast pisania poleceń ? program układa się z elementów przypominających klocki czy puzzle. Programowanie w tych środowiskach nie wymaga zaawansowanej wiedzy matematycznej i przynosi natychmiastowe efekty. Uczniowie mogą swobodnie eksperymentować i od razu oglądać rezultaty zmian, jakich dokonali, dlatego bardzo lubią takie lekcje.
Zajęcia prowadzone są przeważnie metodą projektu, a konkursy programistyczne ? dodatkowo motywują uczniów do pracy. Środowisko programistyczne Baltie jest jednym z najlepszych, jakie mają do dyspozycji młodzi programiści. Umożliwia ono nauką programowania już w wieku 7 lat. Programowanie nie kojarzy się dzieciom z tajemniczymi znaczkami pojawiającymi się na ekranie, ale związane jest raczej z samym rozwiązaniem konkretnego problemu. Postać Baltiego wykonuje polecenia ucznia bez użycia języka programowania lecz z zastosowaniem odpowiednio dobranych symboli graficznych. W ten sposób, programowanie aktywności Baltiego jest bardzo podobne do gry komputerowej, co powoduje, że uczeń się nie nudzi, a raczej trudno go oderwać od komputera. Wraz ze wzrostem ucznia wzrasta również poziom trudności w Baltie, pojawiają się nowe możliwości operacyjne, a na końcu również możliwość użycia konkretnego języka programowania. Środowiska tego typu umożliwiają naukę od szkoły podstawowej, poprzez gimnazjum i szkołę ponadgimnazjalną, a kończąc nawet na poziomie studiów wyższych.
Programowanie to trzeci język
W polskich szkołach podstawowych dzieci na zajęcia komputerowe uczęszczają już od pierwszej klasy. Dzięki tym lekcjom oraz edukacji medialnej wplecionej w programy innych przedmiotów, uczą się posługiwać nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, wyszukiwać informacje i z nich korzystać. To jednak za mało. W ramach zajęć informatycznych szkoła powinna kształtować znacznie szersze umiejętności, obejmujące myślenie algorytmiczne, programowanie, aktywne stosowanie osiągnięć myśli ludzkiej do rozwiązywania rzeczywistych problemów. Uczniowie powinni być przygotowani nie tylko do biernego korzystania z najnowszych technologii. Muszą wiedzieć, jak je zmieniać, tworzyć i rozwijać. Język programowania dla współczesnego człowieka staje się trzecim językiem (oprócz języka ojczystego i języka obcego), w którym może się on porozumiewać z innymi ludźmi oraz komunikować z maszynami. Językiem, który każdy człowiek powinien znać przynajmniej na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Im wcześniej rozpoczyna się edukację w zakresie podstaw programowania ? tym lepsze uzyskuje się efekty.
Brytyjczycy i Estończycy programują od dziecka
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla polskich szkół wprowadza algorytmiczne podejście do rozwiązywania problemów dopiero w gimnazjum, przy czym ? języki programowania wykorzystuje się w tym celu dopiero w szkole ponadgimnazjalnej. I prawdopodobnie dlatego, wśród 30 państw Europy, umiejętność programowania ludzi w wieku od 16 do 24 lat ? plasują Polskę dopiero na 22 pozycji (według danych opublikowanych przez eurostat).
Najlepiej sytuacja wygląda w Wielkiej Brytanii czy Estonii. W tych krajach już siedmiolatki uczą się obowiązkowo języka programowania, równocześnie z nauką czytania i pisania. Według raportu EACEA Kluczowe dane o kształceniu i innowacjach z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach w Europie, rozwój programowania w szkole podstawowej uwzględniony jest jeszcze tylko w Grecji i na Węgrzech. Inne kraje ? podobnie jak i Polska ? programowanie dla najmłodszych wprowadzają w ramach zajęć nadobowiązkowych. Są jednak pozytywne wyjątki. Szkoła Podstawowa nr 8 w Rzeszowie, z której pochodzi jedyny uczestnik międzynarodowego finału Konkursu Baltie 2014, dorównuje pod względem nauki programowania najlepszym światowym wzorcom.
Te dzieci lepiej sobie radzą
Nauka programowania rozwija kreatywne myślenie, doskonali umiejętności analityczne, sprzyja rozwojowi intelektualnemu. Uczniowie pisząc programy ? przede wszystkim dobrze się bawią, a pracując w grupie ? rozwijają kompetencje społeczne; ze względu na łatwość osiągnięcia w tej dziedzinie sukcesu ?zwiększają poczucie własnej wartości. Nauka programowania pozwala dzieciom odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii, uczy kreatywnego rozwiązywania problemów.
Umiejętność programowania zapewnia dzieciom lepszy start na kolejnych etapach edukacji, a zapotrzebowanie na programistów w dobrze płatnych sektorach gospodarki, pozwoli im w przyszłości zdobyć ciekawy i zapewniający stabilność materialną zawód.
Specjaliści zgodnie podkreślają, że nauka programowania od najmłodszych lat jest istotna nie tylko dla dzieci, które będą w przyszłości programistami. Zachęcają rodziców, by wysyłali swoje dzieci na kursy programowania czy zapisywali je na zajęcia z informatyki. Będzie to z pewnością dobrze wykorzystany czas, który będzie owocował przez całe życie.